7 Feb 2012

Ponteng Sekolah

Ponteng adalah istilah yang digunakan bagi merujuk kepada apa-apa jua kegagalan menghadiri kelas di sekolah secara sengaja tanpa alasan yang munasabah. Menurut Kamus Dewan ponteng didefinisikan sebagai lari daripada tanggungjawab atau tugas tanpa kebenaran. Istilah tersebut digunakan bagi kes ketidakhadiran yang berpunca daripada keinginan pelajar itu sendiri, dan bukannya kes-kes yang "dimaafkan" seperti sakit, kemalangan dan sebagainya. Definisi sebenar mungkin berbeza mengikut sekolah, tetapi biasanya diterangkan secara jelas di dalam peraturan sekolah.Ponteng juga merujuk kepada pelajar yang menghadiri sekolah tetapi tidak menghadiri kelas, sama ada salah satu kelas, beberapa kelas ataupun kesemua kelas dalam satu-satu hari.

Di sesetengah sekolah, pelajar yang ponteng akan hilang kelayakan untuk tamat sekolah ataupun menerima jam kredit bagi kelas yang tidak dihadiri, sehinggalah kekurangan tersebut diisi melalui tahanan kelas, denda ataupun kelas gantian.

Justeru, pelbagai punca yang menyebabkan masalah ini semakin menular dalam kalangan para pelajar.Yang diharapkan, masalah ini boleh dikurangkan dengan mengambil pelbagai tindakan proaktif melibatkan pelbagai pihak. Demi masa depan pelajar-pelajar ini, janganlah kita seperti kata peribahasa "seperti anau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing".