PANDUAN PEMERIKSAAN BAHASA MELAYU KERTAS 2 UNTUK T1-T3
Markah penuh Kertas 2
|
:100 markah
| |
Bahagian A
|
(i)
|
20 markah
|
Bahagian A
|
(ii)
|
10 markah
|
Bahagian B
|
20 markah
| |
Bahagian C
|
40 markah
| |
Bahagian D
|
10 markah
|
BAHAGIAN A (i) : 20 markah (Ringkasan)
| ||
1.
|
Perkara yang perlu diberikan perhatian semasa membaca jawapan calon.
| |
a
|
Bahasa dinilai secara tanggapan (impression).
| |
b
|
Pemeriksa dikehendaki menandakan kesalahan bahasa sebagaimana penandaan karangan
| |
c
|
Peringkatkan markah calon berdasarkan kriteria di bawah.
|
Markah Bahasa (10 markah)
Peringkat
|
Markah
|
Deskripsi
|
Cemerlang
|
09 – 10
|
Bahasa baik dan lancar
Berupaya menggunakan ayat sendiri
Pemilihan kata tepat dan ayat gramatis
Penanda wacana yang sesuai
Ejaan dan tanda baca yang betul
|
Baik
|
06 – 08
|
Bahasa baik dan lancar
Masih berupaya menggunakan ayat sendiri
Pemilihan kata agak terhad dan ayat yang masih gramatis
Penanda wacana masih sesuai
Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang minimum
|
Memuaskan
|
03 – 05
|
Bahasa kurang lancar
Terdapat kesalahan yang ketara dalam ayat, ejaan dan tanda baca ATAU
Menyalin ayat daripada petikan asal secara terpilih
|
Penguasaan Minimum
|
01 – 02
|
Keseluruhan jawapan menggambarkan penguasaan bahasa yang lemah
Menyalin terus daripada petikan.
|
Markah Isi (10 markah)
Bilangan isi
|
Markah
|
5
|
9 -10
|
4
|
7 -8
|
3
|
5 - 6
|
2
|
3 - 4
|
1
|
1 - 2
|
Isi-isi contoh
l
|
Merancang strategi bagi mengatasi krisis air yang sering dialami pada musim kemarau
|
2m
|
2
|
Kerajaan perlu melibatkan diri secara aktif dalam pembangunan
lestari sumber air.
|
2m
|
3
|
Memperhebat kempen ”Cintailah Sungai Kita” dalam usaha
untuk memulihara sumber air.
|
2m
|
4
|
Mempertimbangkan teknologi baharu, iaitu kaedah mencipta air
hujan tiruan sebagai alternatif
|
2m
|
5
|
Masyarakat perlu mengurangkan penggunaan air di tempat-tempat awam
|
2m
|
6
|
Pendidikan pengguna yang berterusan harus dijalankan untuk memberi kesedaran
|
2m
|
7
|
Kesedaran pengguna untuk menggunakan air secara berhemat
|
2m
|
8
|
Guna semula air yang telah digunakan
|
2m
|
BAHAGIAN A (ii) : Soalan Pemahaman
Soalan 1 : Maksud kata / rangkai kata ( 2 markah )
Markah
|
Deskripsi
|
2 markah
|
- Maksud tepat mengikut konteks dan ayat gramatis
|
1 markah
|
- Maksud tepat mengikut konteks tetapi ayat tidak lengkap
- Maksud kurang tepat mengikut konteks/isi tersurat sahaja
- Hanya memberikan sebahagian daripada maksud rangkai kata
|
0 markah
|
- Maksud tidak tepat mengikut konteks
|
Soalan 2 : Soalan Pemahaman ( 4 markah )
Markah
|
Deskripsi
|
4 markah
|
-Isi dinyatakan dengan cukup lengkap dengan ayat gramatis
|
3 markah
|
-Isi cukup serta lengkap mengikut tugasan tetapi ayat kurang gramatis
|
2 markah
|
-Isi tidak cukup dan kurang lengkap mengikut tugasan tetapi ayat gramatis
|
1 markah
|
-Isi tidak cukup dan kurang lengkap mengikut tugasan serta ayat kurang gramatis
|
0 markah
|
-Isi tidak mengikut tugasan tetapi ayat gramatis
-Isi tidak mengikut tugasan dan ayat tidak gramatis
|
Soalan 3 : Soalan Pemahaman Kemahiran Berfikir ( 4 markah )
Markah
|
Deskripsi
|
4 markah
|
-Isi relevan mengikut tugasan dan ayat gramatis
|
3 markah
|
-Isi relevan mengikut tugasan tetapi ayat kurang gramatis
|
2 markah
|
-Isi kurang relevan mengikut tugasan tetapi ayat gramatis
|
1 markah
|
-Isi kurang relevan mengikut tugasan dan ayat kurang gramatis
|
0 markah
|
-Isi tidak tepat
-Isi tidak tepat dan ayat tidak gramatis
|
Cadangan Jawapan Pemahaman.
| |
Soalan 1 ( 2 markah )-untuk menjawab soalan maksud rangkai kata:
| |
A Maksud rangkai kata tersebut ialah ”..... .............”atau
B.Maksud ”Krisis air ialah ”......................”
|
2m
|
Soalan 2/3 ( 4 markah )- memerlukan dua jawaban:Jawaban contoh:
| |
2. Krisis air berlaku kerana penggunaan air secara berlebihan oleh pengguna.
|
2m
|
.Selain itu, kekurangan air berlaku kerana sistem pengurusan air yang tidak cekap.
|
2m
|
Bahagian B :
Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan (20 markah)
Kriteria Penskoran
PERINGKAT MARKAH
|
DESKRIPSI
|
Cemerlang
16 – 20
( 18 – 20 )
( 16 – 17 )
|
- Penggunaan kata dan ayat gramatis
- Penggunaan kosa kata yang luas dan tepat
- Ejaan dan tanda baca yang betul
- Terdapat kesalahan yang minimum dalam penggunaan kata
- Idea yang relevan berdasarkan tugasan
- Huraian idea luaran seperti pendapat, ulasan, cadangan dan kesimpulan sesuai serta berkembang
- Pengolahan menarik dan berkesan
|
Baik
11 – 15
( 13 – 15 )
( 11 – 12 )
|
- Penggunaan kata dan ayat masih gramatis
- Penggunaan kosa kata yang tepat
- Terdapat kesalahan yang minimum dalam penggunaan kata, frasa dan ayat
- Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang minimum
- Idea masih relevan berdasarkan tugasan
- Huraian idea luaran seperti pendapat, ulasan, cadangan dan kesimpulan kurang dikembangkan
- Pengolahan menarik
|
Memuaskan
06 – 10
( 08 – 10 )
( 06 – 07 )
|
- Penggunaan kata dan ayat kurang gramatis
- Penggunaan kosa kata terhad
- Terdapat kesalahan yang ketara dalam penggunaan kata, frasa dan ayat
- Kesalahan ejaan dan tanda baca ketara
- Idea kurang relevan berdasarkan
tugasan
- Huraian isi luaran seperti pendapat, ulasan, cadangan dan kesimpulan terhad
- Pengolahan tidak menarik
|
Penguasaan minimum
01 - 05
|
- Keseluruhan jawapan calon menggambarkan penguasaan bahasa yang tidak cekap
- Isi kabur / tidak berkaitan dengan
tugasan
|
Langkah –langkah memeriksa
| |
1.
|
Pemeriksa hendaklah membaca karangan itu sekali lalu terlebih dahulu untuk
mendapatkan kesan ( impression ) daripadanya. Perkara yang perlu diperhatikan
semasa membuat pertimbangan ialah menjawab tugasan, bahasa, kerelevenan idea
dan pengolahan. Kemudian, nilaikan dan tetapkan peringkat karangan berkenaan
berdasarkan kriteria pengskoran yang disediakan.
|
2
|
Baca karangan itu sekali lagi dengan teliti untuk pertimbangan yang muktamad.
Sambil membaca itu, tandakan kesalahan-kesalahan bahasa, tanda baca, ejaan dan
isi/fakta seperti berikut:
|
____________ Kesalahan bahasa, perkataan dan frasa
| |
/ Kesalahan ejaan
| |
// Kesalahan ejaan berulang
| |
( ) Kesalahan isi/fakta
| |
Bahagian C : Karangan Respons Terbuka [ 40 markah ]
PERINGKAT
|
MARKAH
|
Cemerlang
|
33 – 40
|
Kepujian
|
25 – 32
|
Baik
|
17 – 24
|
Memuaskan
|
09 – 16
|
Penguasaan minimum
|
01 - 08
|
KRITERIA MENILAI KEMAHIRAN MENULIS
KRITERIA
|
DESKRIPSI
|
1. BAHASA
|
· Kegramatisan Kata (Morfologi) dan Ayat (Sintaksis)
· Ejaan dan tanda baca yang betul
· Kosa kata yang luas dan tepat
|
2. IDEA
|
· Isi-isi sesuai, huraian isi jelas dan contoh yang sesuai
|
3. PENGOLAHAN
|
· Pengolahan menarik dan berkesan
· Pemerengganan sesuai
· Format menepati tugasan
· Unsur keindahan bahasa (pantun dan peribahasa)
|
Kriteria Penskoran
PERINGKAT/MARKAH
|
DESKRIPSI
|
Cemerlang
33 – 40
37 – 40
33 - 36
|
· Penggunaan pelbagai jenis kata yang luas dan tepat
· Penggunaan pelbagai ayat majmuk yang gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum
· Penggunaan penanda wacana yang betul
· Ejaan dan tanda baca yang betul
· Penggunaan kosa kata luas dan tepat
· Idea yang relevan dengan huraian yang jelas beserta contoh –contoh yang sesuai
· Pengolahan menarik dan berkesan dengan pemerengganan yang sesuai dan format menepati kehendak tugasan
· Penggunaan ungkapan yang mudah seperti peribahasa, pantun, cogan kata dan frasa yang menarik.
|
Kepujian
25 – 32
29 – 32
25 - 28
|
· Penggunaan pelbagai jenis kata yang tepat
· Penggunaan pelbagai ayat majmuk yang gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum
· Penggunaan penanda wacana yang sesuai
· Ejaan dan tanda baca yang betul
· Penggunaan kosa kata luas
· Idea yang relevan dengan huraian yang jelas berserta dengan contoh
· Pengolahan menarik dengan pemerengganan yang sesuai dan format menepati kehendak tugasan.
|
Baik
17 – 24
21 – 24
17 – 20
|
· Penggunaan pelbagai jenis kata yang sesuai
· Penggunaan ayat gabungan yang gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum
· Penggunaan penanda wacana yang masih sesuai
· Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang minimum
· Idea masih relevan dengan huraian masih jelas
· Pengolahan masih menarik dengan pemerengganan dan format masih sesuai mengikut tugasan.
|
Memuaskan
09 – 16
13 – 16
09 – 12
|
· Penggunaan pelbagai jenis kata yang terhad
· Penggunaan ayat yang mudah tetapi terdapat kesalahan yang minimum
· Penggunaan penanda wacana yang kurang tepat
· Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara
· Idea masih relevan/idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas
· Pengolahan kurang menarik dengan pemerengganan yang kurang dan format yang kurang tepat/format bercampur aduk.
|
Penguasaan minimum
01 – 08
05 – 08
01 – 04
|
· Keseluruhan jawapan calon menggambarkan penguasaan bahasa yang tidak cekap.
|
Langkah –langkah memeriksa
|
1. Pemeriksa hendaklah membaca karangan itu sekali lalu terlebih dahulu untuk mendapatkan kesan ( impression ) daripadanya. Perkara yang perlu diperhatikan semasa membuat pertimbangan ialah menjawab tugasan, bahasa, kerelevenan idea dan pengolahan. Kemudian, nilaikan dan tetapkan peringkat karangan berkenaan berdasarkan kriteria pengskoran yang disediakan.
|
2. Baca karangan itu sekali lagi dengan teliti untuk pertimbangan yang muktamad. Sambil membaca itu, tandakan kesalahan-kesalahan bahsa, tanda baca, ejaan dan isi/fakta seperti berikut:
|
____________ Kesalahan bahasa, perkataan dan frasa
|
/ Kesalahan ejaan
|
// Kesalahan ejaan berulang
|
( ) Kesalahan isi/fakta
|
3. Pemotongan markah untuk ejaan salah
|
(a) ½ markah dipotong bagi setiap ejaan yang salah
|
(b) Pemotongan keseluruhan tidak melebihi 2 markah
|
(c) Kesalahan ejaan yang berulang tidak diambil kira
|
(d) Ejaan hendaklah mengikut sistem ejaan Rumi Bahasa Melayu
|
Bahagian D : Pemahaman Novel (10 markah)
PERINCIAN
|
MARKAH
|
Isi
|
6
|
Bahasa
|
4
|
Kriteria Markah Bahasa
PERINGKAT/MARKAH
|
DESKRIPSI
|
Cemerlang
04
|
· Bahasa baik dan lancar
· Ayat gramatis
· Ejaan dan tanda baca betul
|
Baik
02-03
|
· Bahasa masih baik dan masih lancar
· Penggunaan ayat masih gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum
· Kesalahan ejaan dan tanda baca yang minimum
|
Memuaskan
01
|
· Bahasa tidak cekap
· Ayat tidak gramatis
· Kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara
|
Markah Isi
|
Maksimum
|
- 6 markah (3 isi )
|
- Setiap satu isi disertakan dengan huraian dan contoh - 2 markah
|
- Isi tanpa contoh atau huraian - 1 markah
|
- Contoh atau huraian sahaja - 0 markah
|
Jawapan Contoh :
|
Nilai-nilai Fadhil sebagai watak utama dalam Novel Istana Menanti
|
- Bijak : Fadhil menyenaraikan barang yang harus di bawa sebelum memulakan ekspidisi ke puncak Gunung Datuk.
|
- Berfikiran jauh : Fadhil seorang yang matang dan berfikiran jauh. Dia berfikir dahulu sebelum membuat keputusan.
|
Menghormati ibu bapa : Fadhil meminta izin kedua-dua orang tuanya sebelum menyertai ekspedisi ke Gunung Datuk.
|