14 Sep 2012

Sinar harapan...

Pejam celik, pejam celik kini sudah berada pada pertengahan bulan September. Kadang Cg Enn mengeleng-gelangkan kepala dengan gelagat dan pencapaian pelajar-pelajar di kelas 4 Cahaya. Kadang Cg Enn rasa terharu. Ada waktunya dia rasa mati motivasi. Sesekali hanya keluhan berat yang terluah. Entah, bagaimana dengan pelajar-pelajar ini. Matanya tajam merenung markah-markah yang berbaris merah tercatat dalam buku rekodnya. Apa yang tak kena dengan mereka, bagaimana nak mendekati mereka. Fikir Cg. Enn. Huhhh berat sangat tanggungjawab ini. Bukan calang-calang pelajar-pelajar yang dihadapinya. Masalah ponteng sekolah dan masalah pelajar tidak bermotivasi sangat mengganggu pencapaian pelajar-pelajarnya. 

" Eri, kenapa awak sudah lama tidak datang ke sekolah?" tanya Cg. Enn, pada awal tahun persekolahan. Setelah enam hari Eri tidak hadir ke sekolah. " Sa sa sayaa tangkap ikan haruan di sawah cg", jawab Eri dengan suara yang agak perlahan. Agak terkejut Cg. Enn mendengarkannya. "Mengapa awak tangkap ikan haruan? tanya Cg Enn untuk mendapatkan kepastian. "Mau dijual cg, buat belanja sekolah". Jawapan itu membuatkan Cg. Enn bertambah terkejut namun itulah realiti kehidupan pelajar-pelajar di kelas itu. Meskipun berkeinginan untuk ke sekolah, masalah kewangan, menjadikan mereka akur dengan keadaan hidup. 

Mengubah cara kehidupan mereka yang telah dirantai umpama peribahasa kais pagi makan pagi, kais petang makan petang menjadi cabaran kepada Cg. Enn.Kesedaran akan kepentingan pelajaran perlu diberi keutamaan kepada ibu bapa dan pelajar. Cara mengajar juga perlu diubah. Fikir Cg. Enn. Berjayakah aku???. Persoalan itu berulang-ulang dimindanya dengan semangat yang membara untuk merubah nasib pelajar-pelajar di 4 Cahaya.